3
1
0
Kerst-webheader
EdamVolendam-CecileMooijerZAAQ
EdamVolendam-WesselsRolluikenZAAQ
ZeevangOndernemers-TrouwenmetManon
ZeevangOndernemers-WimDoets
Ondernemer-in-de-spotlight
KennisMakenMet-Remco
Milatz
Simkopaint-3-generaties-koning
ReneMeijer
Ondernemend-op-pad…-1024x614
RonaldWouda
Verstand-van-bloem-en-plant
Een-mooi-einde
Metaalbewerker
slager-768x461
Martin-Wouda
DominiqueBeets_Hairstyling-Dominique
EstherOphoff-SchermerWijnkopers-1024x467
Gerard Sens Behang- en Schildersbedrijf - zeevangsondernemers.nl
Albin
previous arrow
next arrow

Interview met Jeroen van Vliet van StartReady, gevestigd in Groningen en Uithoorn.

Geplaatst op:

Jeroen geeft eerst antwoord op de vraag van Albin Zwiers. De vraag was wat voor jaar het zou gaan worden voor Jeroen. Jeroen: “2018 is voor mij en voor mijn bedrijf het jaar dat we ons bedrijf geheel hebben verkocht aan KPN. Dat is nogal een stap, maar hard werken werd hiermee beloond. 2018 wordt voor mij een jaar dat ik het iets rustiger aan zal gaan doen maar ook kan nadenken over wat de toekomst mij gaat bieden”.

Het interview was iets aan de late kant omdat Jeroen nog niets kon mededelen over de verkoop van het bedrijf.

Jeroen van Vliet is 43 jaar oud, heeft een vrouw, drie kinderen en woont sinds 2006 aan de Seevancksweg in Oosthuizen. Jeroen is daarnaast eigenaar van zijn eigen holding gevestigd op zijn woonadres en was tot voor kort mede-eigenaar van StartReady.

StartReady is in 2007 door Jeroen van Vliet en Lucas Wensing opgericht. StartReady levert kant-en- klare communicatiediensten aan bedrijven en heeft daarmee een nauwe samenwerking met onder andere Microsoft. Onderhoud en beheer van deze communicatiediensten is het verdienmodel van het bedrijf, waarin per gebruiker per maand wordt betaald. Beide heren zijn opgegroeid in de IT waarbij Lucas zelfs eerst de leidinggevende van Jeroen was: “Lucas heeft mij zelfs nog in dienst genomen. We waren in de tijd dat we bij Microsoft werkten bezig met de lancering van Windows Vista, Office 2007, Office Communication Server, etc. Toen we beide nog in loondienst waren, hebben we de basis gelegd voor de oprichting van ons bedrijf”.

StartReady, de naam zegt het al, levert apparatuur om communicatie te vereenvoudigen binnen grote bedrijven. Alle diensten van StartReady zijn gebaseerd op Skype for Business, de zakelijke variant van Skype. Bedrijven kunnen daarmee gebruikmaken van functies zoals chat, telefonie, videobellen, conference calls, etc. In de beginfase was het plan volgens Jeroen om de Microsoft technologie eenvoudiger te maken voor de organisatie.

In de beginjaren werd gezocht naar partners in het bedrijf. Daarmee konden investeringen worden gerealiseerd. De eerste investeerder werd in 2008 gevonden en daarmee ging het bedrijf een stroomversnelling in, tot zelfs ongeveer 30 personeelsleden in 2018. Dat was toch wel een behoorlijke mijlpaal. Jeroen geeft aan dat het maar goed is dat er partners bij kwamen. Zo werd het bedrijf steeds gezonder en konden ze de ideeën doorvoeren zoals ze zich hadden voorgesteld: “In 2009 begon onze samenwerking met KPN. KPN zag natuurlijk ook de voordelen van onze manier van werken. Die samenwerking is uitgegroeid tot een investering en daarmee hebben we de basis gelegd voor wat onlangs is gebeurd: de overdracht van alle aandelen aan KPN. Hoe mooi is dat zeg, en hoe trots kun je zijn om vanuit niets een bedrijf binnen tien jaar aan KPN te verkopen? Daar hebben we dan ook erg hard voor gewerkt”.

 


Jeroen geeft verder aan dat het bedrijf uitsluitend met de software van Microsoft werkt. Microsoft heeft StartReady zelfs geselecteerd als voorbeeldpartner. Hoe trots mag je daar als bedrijf op zijn?


In 2014 werden de belangen groter omdat het bedrijf alsmaar groeiende was en de zwarte cijfers niet meer weg te denken waren. Daarom heeft KPN in 2014 een belang van 15% genomen in StartReady met een optie tot overname van het gehele bedrijf. Aldus geschiedde in 2017 en in maart 2018 is de overname helemaal officieel. ‘’Zelfs ons personeel kon meeprofiteren omdat personeel vroeger ook een aandeel of certificaten van het bedrijf kon kopen. Dat hebben een aantal mensen indertijd gedaan.’’

De speerpunten van Jeroen: Innoveren tussen zakelijk (klant) en IT (technisch). Jeroen was in zijn laatste functie als productmanager dan ook voortdurend bezig om dit naar een steeds hoger niveau te tillen.

Als ondernemer wordt er van je verwacht dat je je ook bezighoudt met allerlei randzaken, bijvoorbeeld personele aangelegenheden zoals het regelen van leaseauto’s of het houden van functioneringsgesprekken. Maar dat is voor Jeroen niet de aantrekkingskracht van ondernemen. Jeroen geeft aan dat hij mede daarom ook een andere functie heeft genomen binnen het bedrijf omdat hij liever met technische aspecten van zijn product bezig is. De randzaken werden overgedragen aan iemand die daar meer kijk op had.

Waarom ben je lid van de Zeevangondernemers?

Antwoord: “Ik wilde mensen leren kennen, collega-ondernemers spreken en wilde weten wat andere ondernemers boeit. Daar ben ik de afgelopen jaren diverse mensen tegengekomen en dat boeien is me gelukt. Of het nu positief was of negatief, de Zeevangondernemers hebben me in het algemeen geboeid en ik ben blij dat ik er lid van mag zijn. Ik probeer wel naar uitjes of de vergaderingen te gaan, maar ben niet altijd van de partij. Ik vind het een leuke club mensen bij elkaar”.

Vraag: Wat ge je doen nu je je bedrijf hebt verkocht?

Antwoord: “Minder werken, afbouwen in uren in de aankomende jaren, kijken naar een boerderij met paardenbak en heel misschien mijn droomauto kopen. Ik durf bijna niet te zeggen dat dat een Porsche 911, model 991 4S is, maar daarover heb ik nog niets concreet in de planning. Ik heb nog geen tijd gehad om na te denken wat voor werk ik zal gaan doen. Ik denk wel iets waarvoor ik gestudeerd heb: Robotica”.

Wie moeten we de volgende keer interviewen?

Jeroen: “Dat wordt Jos Karsten. Jos, jij was iemand die me heeft geboeid bij de Zeevangondernemers. Wat is je volgende innovatie?”

 

Tekst: Albin Zwiers
Foto: Aangeleverd

 

 

© Zeevang Ondernemers 2024
Ontwerp: De Reclamestudio | Realisatie: Pixel Webdesign