previous arrow
next arrow
Slider

Interview met Anna Frederiks van bezoekerscentrum “De Breek”

Geplaatst op:

 

Op een koude winderige en gure dag reis ik af naar de voor mij bekende molen in Etersheim. Op het moment dat je de Etersheimerbraakweg oprijdt, waar de molen aan ligt, ontstaat meteen een drang om rechtstreeks naar de molen toe te rijden. Het liefst zou je meteen de molen in willen. Namelijk, zo veel historie wat hier in dit gebied te vinden is, overweldigend om die sfeer hier in te ademen.

Dan te bedenken dat hier jaren geleden niet eens een fatsoenlijke ontsluiting was. Dat hebben is geheel opnieuw opgebouwd.

Binnen is het heerlijk warm en de geur van verse appeltaart komt je tegemoet wanneer de deur open gaat. Anna Frederiks, eigenaar van het bezoekerscentrum, wacht me al op en de koffie staat klaar om ingeschonken te worden. Voor we het weten zitten we een uur te kletsen over het gebied, over het ondernemen en natuurlijk “De Breek”.

Antwoord aan Foz:
“Ik heb de meest gouden baan die er maar is, zit op de mooiste plek, heb de mooiste speeltuin en wil er mee doorgaan tot de tijd dat aangeeft. Ik weet dus niet hoe lang ik er mee door ga, zolang ik het leuk vind. Ik heb van de ene kant te maken met een bureaucratisch deel van mijn werk, overleg met de gemeente, het waterschap maar van de andere kant heb ik zoveel vrijheid om creatief te zijn, ik kan me uitleven terwijl (hopelijk) niemand last van me heeft en ik heb van niemand anders last. Hoe mooi is dat en daarom kan ik doen wat ik wil, genieten. Op het moment dat je jezelf vastlegt en zegt dat je dit nog 30 jaar moet doen wordt het een sleur en daar wil ik voor waken. Als ik mijn ei er niet meer in kwijt kan, stop ik er mee maar dat is zeker nog langs niet het geval”.

 

Anna: “De Sfeer binnen het bedrijf is belangrijker dan de financiële cijfers. Natuurlijk moet er brood op de plank, maar liever een wat eenvoudiger leven en je hart kunnen volgen, dan constant stressen over de cijfers en ontrouw zijn aan jezelf, je passie, je wensen en die dingen die je zelf belangrijk vind. Ik ben wel gedreven en werk hard voor de zaak, dat hou ik vol omdat het bedrijf dicht bij mezelf staat.  Ik ben dankbaar dat ik op deze manier kan werken en geniet voluit!”

Anna runt haar bedrijf momenteel alleen, hoewel ze haar voormalige vriend Jochem inmiddels heeft uitgekocht, gaat het haar goed af. Vrijwel alle werkzaamheden gaan via Anna, al heeft ze inmiddels wel een aantal personeelsleden die ze in kan huren op momenten wanneer dat nodig is. Zowel in de zomer als in de winter is “De Breek” geopend. In de zomer zit je heerlijk op het terras, in de winter ga je naar binnen waar het heerlijk aangenaam warm is. Wanneer je een wandeling maakt is “De Breek” een mooi punt om een breek te houden. Anna geeft aan dat het hele jaar door van alles te krijgen is als ze open zijn, goede wijnen, schippersbitter, koffie, warme chocolademelk en natuurlijk de wel bekende appeltaart die dagelijks vers door Anna en haar personeel wordt gebakken. Jammer genoeg wil ze het recept niet delen. Die schippersbitter is bijzonder voor Anna want ze is een dochter van een schippersechtpaar. Weliswaar in de chartervaart maar ze heeft een groot deel van haar leven op het water doorgebracht, iets wat ze niet had willen missen, en nog steeds niet kan missen. Anna d’r ouders hadden een charterzeilschip en organiseerden vaarten met groepen mensen, iets waardoor het organiseren in het bloed zit. Anna: “Als je iets organiseert en alles verloopt naar wens komt er zoveel dankbaarheid voor terug. Heel waardevol”.

Tevens is er het beheer van de molen. Dat doet deze molenarin vol overgave. Ze huurt het Bezoekerscentrum van de Molenstichting Zeevang. Op haar terrein kun je terecht om rustig op een terras te zitten maar ook worden er bruiloften, uitvaarten, vergaderingen en partijen gehouden. Film – en eetavonden zijn ook altijd goed bezocht, zelfs voor alleenstaanden is dat een leuk idee en wordt volop genoten van het eten, wijn, bier en natuurlijk een leuke film. Qua eten kunnen ze alle kanten op, van boerenkool met worst tot een culinair hoogstandje, net wat de bezoeker wenst. Anna: “We springen in op de wens van de bezoeker, als het maar verse, grotendeels biologische en zoveel mogelijk streekproducten zijn”.  

Binnen kunnen 45 á 50 personen, buiten maximaal 150 personen. Tijdens een festival daarentegen kunnen ze tot wel 2000 mensen gaan. De afgelopen summerbreek hebben ongeveer 1000 mensen per dag een bezoek gebracht aan “De Breek”.

Anna: “Summerbreek is veel plezier maken met vooral zang, dans, theater, eten, drinken en 50 taarten opeten”. Tijdens Summerbreek heeft Anna 50 hele appeltaarten gebakken die tot de laatste kruimel op gingen. Overigens is ze daar drie dagen mee bezig geweest om alles voor te bereiden.

Bezoekerscentrum “De Breek” werkt verder samen met het schooltje van Dik Trom, is actief in schooleducatie en zijn er regelmatig lezingen over het Waterland. Ook is er iedere twee maanden een nieuwe expositie te zien.

Iets meer over Anna zelf:

  • Is 36 jaar jong
  • Woont samen met Pias de hond
  • Heeft twee zussen
  • Haar ouders wonen inmiddels op een boerderij in Duitsland
  • Runt haar bedrijf alleen, uiteraard met hulp van personeel
  • Zeilen is haar passie
  • Ze had geen ander leven willen hebben dan dit
  • Is meubelmaakster van beroep
  • Heeft op haar 18e een klussenbedrijf gehad tot ver in de twintig
  • Wil graag een steiger in het Markermeer voor de bruine zeilvloot
  • Weet zeker dat die steiger er gaat komen.

De laatste vraag aan Anna Frederiks:
Wie wordt de volgende om geïnterviewd te worden en wat wil je hem of haar vragen?
Daar is Anna heel stellig in. Dat wordt Ivo de Ruijg omdat hij altijd en overal zijn handen uit de mouwen steekt en nergens te beroerd voor is zonder daar vaak iets voor terug te krijgen.
De vraag van Anna aan Ivo is: “Waar hij de motivatie vandaan haalt om Toekomstgericht wonen te starten naast het installatiebedrijf.”

Dank voor de gastvrijheid, de koffie en de heerlijke appeltaart,

Tekst: Albin Zwiers   |   Fotografie: Robert Swart

© Zeevang Ondernemers 2020
Ontwerp: De Reclamestudio | Realisatie: Pixel Webdesign