previous arrow
next arrow
Slider

Interview Gerard en Annemieke Sens van Schildersbedrijf Gerard Sens te Oosthuizen

Geplaatst op:

Gerard+Annemieke Sens

Vraag van Jan-Piet: Jan-Piet wil weten hoe Gerard zijn schilderklus regelt wanneer het stort van de regen.

Antwoord Gerard:
Ik plan mijn werk. Ik hou altijd Weeronline in de gaten en door ervaring weet je of je wel of niet buiten aan het werk kunt. Dat kan iedere schilder beamen. Mocht het ineens toch gaan storten van de regen, stop je met de klus. In het ergste geval moet een werk over maar dat is meestal niet veel want na twee uur is de goede verf van tegenwoordig droog. Ik heb dus maximaal twee uur tijdverlies. Als het regent doe ik gewoon een binnenklus. Als iets wel met spoed af moet: “Dan span ik desnoods een dekzeil”, aldus Gerard.

Gerard is eigenaar en enig medewerker van Schildersbedrijf Gerard Sens te Oosthuizen dat vanaf het jaar 2000 bestaat. Daarvoor heeft Gerard in loondienst gewerkt als schilder, onder andere bij Maarten Hottentot, ook uit Oosthuizen. Overigens doet zijn vrouw Annemieke de boekhouding want dat is iets wat niet voor Gerard is.

Gerard vertelt erg enthousiast over zijn werk als schilder en geeft zelfs wat tips, niet te veel natuurlijk want dan gooit hij zijn eigen glazen in. Gerard is iemand die erg van zijn vak houdt. Hij vindt het mooiste aan zijn vak dat het opknapt als hij aan het werk is geweest. Op de vraag waar Gerard het beste in is, is het antwoord van Gerard duidelijk: Behangen. Daar heeft Gerard echt een liefde voor. Nog niet zoveel liefde dat je hem er ’s nachts voor wakker mag maken maar is wel het leukste werk dat hij doet. Dit is dan ook een hobby van Gerard: “Hoe moeilijker hoe beter, zelfs bijzondere patronen op welke manier dan ook, niets is me te gek. Er mag niemand helpen als ik aan het behangen ben, dit doe ik zelf en anders niet”. Annemieke is het er niet helemaal mee eens en valt direct bij dat Gerard ook goed in schilderen is. Hij kan dus gewoon alles zoals Annemieke zegt.

Gerard zegt dat hij bij iedere woning waar hij komt, zijn visitekaartje achterlaat in zijn werk. Na het schilderen, worden zelfs de ramen gelapt door hem zodat het geheel meteen netjes is. Gerard gaat pas weg als het netjes is, troep wordt meegenomen, lege blikken verf neemt Gerard mee en als het nodig is wordt er gestofzuigd. Kortom, de klant heeft geen last als Gerard is geweest. Gerard legt de lat hoog wat dat betreft en geeft net dat stukje extra waardoor de klant vaak bij hem blijft en niet snel overstapt.
Op de vraag of er mensen zijn die overstappen kan Gerard zeggen dat hij erg veel trouwe klanten heeft en dat er tussen de schilders onderling niet echt wordt geconcurreerd. Ik neem geen werk aan van klanten waarvan ik weet dat die klant zijn bij een collega schilder: “Ik geloof dat het andersom ook niet wordt gedaan”, valt Gerard bij. De prijs van Gerard is altijd gelijk en werkt hij overigens even hard. Of het nu om urengeld gaat of aangenomen werk, Gerard heeft één snelheid en dat is snel zoals Annemieke het noemt. Het motto van hen beide is snel en perfect werk afleveren. Gerard:”je eigen reclame maken doordat mensen dat mond op mond doen is het beste, wees betrouwbaar kom afspraken na en lever kwaliteit”.

Gerard doet het liefste zijn werk bij de particuliere klant. Die is het meest dankbaar en je komt ook bij de mensen over de vloer. Al zullen ze weinig last van Gerard hebben want zitten en koffie drinken doet Gerard amper.

Op de vraag hoe de markt verder is vertelt Gerard dat er voldoende werk is, ook in zijn specialisme in behang. Behang is tegenwoordig zo mooi en goed mee te werken dat Gerard daar de hele werkweek wel mee aan de slag wil. Mensen blijven langer in hun huis wonen en daardoor vergt dan weer meer onderhoud waardoor de schilder werk houdt. Tot december zit Gerard vol voor binnenklussen. Uiteraard kan er altijd wel een beroep op Gerard worden gedaan voor spoedklussen. Voor het buitenwerk zit Gerard al voor een groot deel vol voor 2015. Dat is dus een goed teken en een mooi vooruitzicht.

Vraag van Albin: Gerard, waarom moet iemand jou nemen als schilder.
Antwoord Gerard: Zoals ik al zei, ik werk hard, netjes en geef de klant net dat stukje extra. Ook de prijs is goed. Helaas gaan mensen weleens shoppen maar toch zie ik klanten vaak weer terug komen en dat doet me goed en is een kroon op mijn werk.

In de afgelopen 25 jaar heeft Gerard veel ervaring opgedaan. Er komen diverse foto’s voorbij van diverse projecten, prachtig om te zien en zeer indrukwekkend. Op de foto’s is te zien dat er een prachtig stukje vakmanschap wordt geleverd.

Wat bijzonder is aan het werk van Gerard Sens is dat hij een logboek bijhoudt. Hij weet van iedere klant welke kleur verf hij heeft gebruikt, hoeveel liter er is gebruikt en wanneer de woning voor het laatst is geschilderd. Dit is uiteindelijk in zijn eigen voordeel maar Gerard kan de klant ook snel van dienst zijn als er plots een kleurnummer gezocht moet worden, Gerard houdt het bij voor de klant.

Volgende interview: Dat wordt Astrid Hendriksz van Ieniemienie in Oosthuizen.

De vraag van Gerard en Annemieke is hoe Astrid de toekomst ziet in haar oh zo leuke winkeltje

© Zeevang Ondernemers 2020
Ontwerp: De Reclamestudio | Realisatie: Pixel Webdesign