3
1
0
Kerst-webheader
EdamVolendam-CecileMooijerZAAQ
EdamVolendam-WesselsRolluikenZAAQ
ZeevangOndernemers-TrouwenmetManon
ZeevangOndernemers-WimDoets
Ondernemer-in-de-spotlight
KennisMakenMet-Remco
Milatz
Simkopaint-3-generaties-koning
ReneMeijer
Ondernemend-op-pad…-1024x614
RonaldWouda
Verstand-van-bloem-en-plant
Een-mooi-einde
Metaalbewerker
slager-768x461
Martin-Wouda
DominiqueBeets_Hairstyling-Dominique
EstherOphoff-SchermerWijnkopers-1024x467
Gerard Sens Behang- en Schildersbedrijf - zeevangsondernemers.nl
Albin
previous arrow
next arrow

Interview met Mart de Waard

Geplaatst op:

 

Vraag van Niek Reek aan Mart de Waard van DANMEL Transport te Oosthuizen:
Hoe doe je dat toch, met zeven opleggers. Lijkt mij een hele onderneming en heb respect voor hem dat hij het zo draaiende houdt. Ik wil weten hoe het bedrijf is ontstaan en hoe hij het bedrijf runt”.

Antwoord Mart:
Mijn vader`s bedrijf is ontstaan in 1952. Mijn vader was melkrijder en had twee melkwagens. Mijn vader is helaas veel te vroeg overleden, ik was zes jaar oud en heb hem niet echt gekend. Twee broers van me hebben het bedrijf voortgezet. Als droom had ik om ook ooit een vervoersbedrijf te hebben in de melk, net als mijn vader. Op een gegeven moment kon ik een bedrijf overnemen van iemand die er mee stopte en dat gebeurde uiteindelijk op 01-01-2003. Ik run dat alleen maar natuurlijk wel samen met een stabiel thuisfront, mijn vrouw Irene en de kinderen Danielle en Melvin staan achter me.

Ik ben opgegroeid met melk en boeren. Er werd thuis over niets anders gesproken dan over boeren, de boerderijen en de melk die werd opgehaald. Mijn vader was melkrijder, mijn broers en daarmee kon het niet anders dan dat ik ook iets in de melk zou gaan doen.
Ik ben met een goed plan naar de bank gegaan waarvan ik de goedkeuring kreeg om te starten en dat de bank wel wilde investeren. Ik begon toen met 3 vrachtwagens. In het begin hadden we 8 personeelsleden en nu staan we met 15 man dagelijks klaar om de melk bij de boeren op te halen en naar de CONO kaasfabriek te brengen. Ook vervoeren we wel voor andere fabrieken als er vanuit de CONO iets vervoerd moet worden naar bijvoorbeeld Nestlé waar Babyvoeding wordt gemaakt.

Voor ik mijn bedrijf begon was ik vrachtwagenmonteur. Mijn hart ligt bij het sleutelen maar daar kom ik helaas te weinig aan toe. Ik moet de dagelijkse zaken regelen binnen het bedrijf maar een dag per week restaureer ik een Oldtimer vrachtwagen en dat houden we zo”.

Mart geeft aan dat hij al sinds jaren voor CONO werkt en daar een erg stabiele opdrachtgever aan heeft. Mart heeft dan ook maar één echte opdrachtgever waar hij dag en nacht voor klaarstaat. 23 uur per dag rijden de vrachtwagens van Danmel (ontstaan uit een deel van de namen van de kinderen) door heel Nederland.
Mart denkt daarbij wel aan dat het vanaf 2015 wat drukker zou kunnen worden omdat dan het melkquotum verdwijnt. Dat geeft extra werk en aangezien er wereldwijd een grote vraag blijft naar melk, anticipeert hij daar nu al op, bijvoorbeeld door de inzet van een extra melkwagen als dat nodig is. Mart loopt daarmee vooruit op de zaken en de extra wagen staat inmiddels klaar.

De werkplaats van Danmel is gevestigd aan de Ambachtsweg 10 te Oosthuizen. Daar heeft Mart ook kantoor. De chauffeurs komen op aan de Rijperweg in de Beemster omdat vanuit de CONO veelal wordt gewerkt.

Mart is tevens bezig met duurzaamheid, bijvoorbeeld met schone wagens. Hij heeft wagens die aan de euro 5 en euro 6 norm voldoen. Hij maakt dus gebruik van schone vrachtwagens en draagt daarbij zijn steentje bij aan een schoner milieu. Zelfs heeft Mart een investering gedaan in een vrachtwagen op aardgas. Dat is een investering die na vier jaar pas wordt terugverdiend maar toch vindt Mart het belangrijk om hier aan mee te werken.
Mart probeert ook te innoveren met zelfsturende trailers, en had deze als één van de eersten. Maar weet je hoe veel er nu van rondrijden en hoe makkelijk het is op een boerenerf als je de draai nu wel kunt maken?”

Bij Danmel wordt tevens gebruik gemaakt van een Track en Trace. Dat is natuurlijk om de wagen te traceren en de chauffeurs moeten verantwoorden in de daaraan gekoppelde boardcomputer waarom ze stilstaan. De chauffeurs gaan er goed mee om en aan dit systeem is mijn hele administratie gekoppeld. Dat scheelt echt een hoop werk, bijvoorbeeld alleen al de salarisuitbetaling en de administratie naar de opdrachtgever.

Mart geeft aan dat je als ondernemer flexibel moet zijn en een stap vooruit moet denken, het liefst een stap verder dan je collega ondernemer. Daarmee investeer je in de toekomst en zie je niet direct resultaat terug maar uiteindelijk wel. Ook wil Mart meegeven dat je niet altijd iedereen maar moet geloven op zijn blauwe ogen dat iets wel goed komt. Mart heeft geleerd in de loop van de jaren als ondernemer.

Mart geeft aan dat hij de komende jaren niet een echt doel heeft met zijn bedrijf. Wel wil hij hard blijven werken en de onderneming draaiende houden zoals deze nu is. Danmel groeit met CONO mee en gaat mee in de wensen van de CONO. Die zijn immers zijn grootste opdrachtgever.
Mart: “Ik ben blij als de opdrachtgever tevreden is, als de boer tevreden is, als de chauffeurs tevreden zijn, daar kan ik van genieten en werk ik hard voor om dat iedere dag weer in goede banen te leiden iets dat echt mijn passie geworden is”.

Mart vraagt zich verder af wat er met de Zeevang Ondernemersvereniging gaat gebeuren vanwege de fusie van de gemeenten. Mart hoopt niet dat we naast een supergemeente ook een super Ondernemersvereniging worden. Mart vraagt daar antwoord op aan het bestuur, hopelijk is dat te geven.

Mart vraagt om de volgende keer een interview te houden met Jan Piet Nuijens van Metaaltechniek Nuijens. Mart wil exact weten van jan Piet hoe zijn bedrijf is ontstaan. Dus van het prille begin. Dat wordt een lang weekend weg met JP maar dan heb je ook meteen een boek vol als interview.

Mart, je wordt bedankt voor de heerlijke Tom Poes.

Albin Zwiers

© Zeevang Ondernemers 2024
Ontwerp: De Reclamestudio | Realisatie: Pixel Webdesign