Paul Vreeswijk van plus Vreeswijk te Oosthuizen

Geplaatst op:
Plus Vreeswijk

Vraag van Ansje aan Paul: Paul, je hebt de winkel omgetoverd in een geslaagd project, wat staat er nog op je lijstje om te gaan veranderen in je winkel?

Paul antwoordt resoluut dat dit drie projecten moeten worden/zijn:

  • Uitbreiding van de parkeergelegenheid in de nabijheid van de Plus
  • Iedere dag moet een geslaagd project zijn
  • Nog meer samenwerking met lokale ondernemers.

Paul legt uit dat er momenteel 28 parkeerplaatsen zijn bij de Plus en dat dat, voornamelijk op drukke momenten te weinig is. Gelukkig wordt door omwonenden niet geklaagd maar wenselijk is wel dat er meerdere plaatsen bij komen. Paul is daarover met de Gemeente Zeevang in gesprek.

Tevens bestaat het project “Iedere dag” binnen Plus Vreeswijk. Dat houdt in dat het personeel dienstverlenend moet zijn naar de klanten die in de winkel zijn en dat personeel er elke dag weer een schepje boven op moet doen in vergelijking met de dag er voor. Op die manier staat de klant centraal en is winkelen bij Plus Vreeswijk een feest. Problemen worden opgelost, als iets niet voorradig is wordt hier lering uit getrokken en als de klant iets vraagt wordt er geholpen.

Paul wil graag meer samenwerking met de lokale ondernemers. Bijvoorbeeld zijn er nu producten in de winkel van lokale ondernemers zoals cake en koek van een bakker uit Zwaag, fruit en sappen van Henry van Rooijen en bloemen van Ansje. Dit juicht Paul toe: “Dit is dus een uitnodiging voor als je iets speciaals hebt, kom bij me en we zullen kijken naar de mogelijkheden, ik sta er voor open”.

Paul en Helga zijn eigenaar van twee Plus supermarkten, één in Amsterdam en één in Oosthuizen, ons wel bekend. De Plus in Oosthuizen is nu vierjaar in bezit van Paul en Helga en draait inmiddels alweer vier jaar onder zijn leiding.
Paul: “Deze vier jaar had ik niet willen missen en deze winkel is een geslaagd project geworden. Dat komt denk ik door onze visie, onze medewerkers en de klanten. De klanten zijn gelukkig veelal trouw aan onze winkel en daarmee is dat een kroon op ons werk. Ons personeel is dienstverlenend en staat dus klaar voor de klant. Het mag niet zo zijn dat zaterdag vlak voor sluiting, de stokbroden op zijn terwijl het warm weer is en mensen dit willen voor de barbecue. Ik houd liever over dan dat ik nee moet verkopen aan de mensen. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat iets op is maar als we er zelf de hand in kunnen hebben, mag het niet gebeuren en dan ben ik ook best wel streng naar mijn personeel”.

Paul kijkt niet meteen naar omzet en winst maar wil een goede dienstverlener zijn. Een oude dame belt al Jaren haar boodschappen door aan ons en het wordt dan geregeld dat deze dame de boodschappen in huis krijgt. Dit is een uitzondering op de regel en we zijn er niet op ingericht om zelfs zo ver te gaan bij iedere klant maar deze dame helpen we er mee.

“De bezorging door Gerrit en Loek is toch fantastisch dat deze heren het voor ons regelen. Zes dagen in de week kunnen boodschappen worden bezorgd en het is Loek en Gerrit niet te min om weer voor de bezorging op pad te gaan. Ze genieten er zelfs van, ondanks hun hogere leeftijd.

De Plus is niet meer te vergelijken met een aantal Jaren geleden toen mevr. Schuitemaker de eigenaar was. Paul: “Vergeet niet dat ze er alleen voor stond maar toch alles regelde en toch kwam het weer voor elkaar. Ze regelde het maar gelukkig gaat mevr. Schuitemaker fluitend door het leven, heeft ze de zware periode van de Plus achter haar gelaten en heeft ze een hoop rust.

Paul geeft aan dat hij er met zijn hele gezin voor staat. Zelfs zijn de moeder van Helga haalt op vrijdag en zaterdag zelfs het Turks brood van een Turkse bakker uit Amsterdam. Dankbaar is Paul daar ook voor dat hij dit op deze manier kan en mag doen. Paul glundert wanneer hij zegt dat zijn droom ooit is om nog een derde winkel er bij te hebben. Namelijk voor zijn dochter Anouk (Ze staat al te trappelen en rekent regelmatig uit wanneer ze onder haar leiding verder mag met de Plus) en voor zijn bedrijfsleiders Christiaan en Michel. Hij zou voor hen alle drie graag een winkel willen en dat tot zijn 85e jaar mag meemaken en adviseren. Geen pensioen dus.

Plus Vreeswijk neemt mensen aan die, als ze goed functioneren, zo lang mogen blijven als ze willen en er niet uit hoeven omdat ze te oud of te duur worden. Wanneer een klant herkenbaarheid heeft in medewerkers is de klant het meest op haar gemak.

Plus Vreeswijk is ook maatschappelijk betrokken, bijvoorbeeld in het verenigingsleven of goede doelen. Wanneer er iets geschonken moet worden, kan een beroep gedaan worden op Vreeswijk. Wanneer er een goede motivatie is en er financiele ruimte is, zal er niet snel “nee” volgen.
Onder andere de actie het afgelopen jaar waar verenigingen een bijdrage konden ontvangen: ”Dat is om onze klanten te bedanken”, aldus Paul die het een eer vindt om te mogen geven aan anderen.

Naast de Plus hebben Paul en Helga ook een prive leven met hun gezin (dochters Anouk en Judith). Regelmatig gaat het gezin naar de camping in Voorthuizen voor een paar dagen weg. Zij komen daar tot rust en laden de accu weer op.

Paul tot slot: “De Plus is tot het gaat je mijn lust en mijn leven en vind dat ik ambassadeur van Plus ben, samen met mijn personeel want zonder hen had ik het niet gered. Ik zal niet vertrekken bij Plus. Dit is ons kindje, net als onze winkel in Amsterdam en net als Judith en Anouk”.

Vraag Albin: Wie moeten we de volgende keer interviewen?

Antwoord Paul: dat wordt Joop Hennephof: Als de uitbreiding voor de parkeervoorziening door gaat, kunnen we dan een paadje in onze clubkleuren groen van je krijgen?

De vriendelijke groeten van Paul en Helga Vreeswijk.

Tekst: Albin Zwiers   |   Fotografie: Robert Swart

© Zeevang Ondernemers 2020
Ontwerp: De Reclamestudio | Realisatie: Pixel Webdesign