previous arrow
next arrow
Slider

Uitje ZO! op 9 oktober 2015 naar SAAONE geslaagd!

Geplaatst op:

Vroom_aquaduct_Uitje Saoone

Om 12.00 uur vertrokken in totaal 55 ondernemers met partners met een touringcar van Rijnders reizen richting Amsterdam. De lunchpakketten verzorgd door Saskia’s Catering die bij het instappen werden uitgereikt smaakten uitstekend en was een voorproefje van wat later op de dag nog zou volgen.

Zo rond 13.00 uur arriveerde de bus bij een vestiging van Rijkswaterstaat(RWS) aan de Burg. Stramanweg in Amsterdam en werd door dhr. Hollaar een presentatie gegeven over het project SAAONE. Het project is na de Deltawerken het grootste bouwwerk ooit in Nederland en behelst de complete aanpassing van de Oostelijke snelweg van Schiphol richting Amsterdam en Almere. Het totaalbedrag van het project is ca. 6,5 miljard Euro. Het project is verdeeld in 5 gedeelten en loopt van ca. 2006 tot en met 2026. Het gedeelte waar dhr. Hollaar ons verder over informeerde betreft aanpassing van de weg van Amsterdam richting Almere en betreft onder andere de bouw van een nieuwe brug over het Amsterdam Rijnkanaal, de bouw van het breedste aquaduct van Europa (straks 2 x 7 rijbanen), de bouw van een nieuwe spoorbrug over de A1 en de verdubbeling van de Hollandse brug naar Almere. Na deze informatie zijn we om ca. 14.00 uur weer in de bus gestapt en hebben een gedeelte van het tracé kunnen bewonderen en bezoeken onder deskundige uitleg van dhr. Hollaar.

De eerste stop is gemaakt bij twee nieuwe bruggen over het Amsterdam Rijnkanaal, het voormalige Merwedekanaal. De ene brug is 50 cm. verhoogd en heeft twee kenmerkende Pilons die de lucht in gaan en waarbij zware stalen tuien de brug dragen. Op niet al te grote afstand wordt een nieuwe brug vanaf de beide oevers naar elkaar toe gebouwd. Bij ons bezoek zijn de beide brugdelen deels gesloten en kan het verkeer dan medio 2016 gebruik gaan maken van deze brug.

De tweede stop is bij de bouw van het aquaduct onder de rivier de Vecht door. De toegangen van het aquaduct zijn al grotendeels gereed. Het gedeelte onder de Vecht wordt in 2 gedeeltes uitgevoerd omdat de scheepvaart en water doorgang moet blijven hebben. Eén helft van het aquaduct is al gereed en daar stroomt het water alweer over heen. De andere helft wordt nu drooggelegd en bouwrijp gemaakt.
Als ondernemer in de Zeevang ben je trots dat bij de bouw van dit aquaduct een collega-ondernemer is betrokken, namelijk VROOM Funderingstechnieken. De duidelijk herkenbare rode heistellingen van VROOM  hebben al ongeveer 4.500 palen geheid voor dit aquaduct en heeft er nog ongeveer 1.000 te gaan.

De derde stop is bij de nieuwe spoorbrug over de A1. Deze brug met een totaalgewicht van ca. 8.000 ton, wordt naast het huidige spoortracé gebouwd en medio 2016 op speciale opleggers van Mammoettransporten verreden naar zijn definitieve plaats. Later wordt in een weekend de oude spoorbrug weggehaald en de nieuwe spoorbrug op zijn definitieve fundering geschoven en de rails en de bovenleidingen gekoppeld zodat na dat weekend de treinen weer normaal rijden. Internationaal bestaat grote belangstelling voor dit spektakel.
Op 12 en 13 oktober, dus een paar dagen na ons bezoek, wordt de zogenaamde ‘middenboog’ tussen de beide landeinden omhoog gehesen en vast gelast door een gespecialiseerd constructiebedrijf.

Na de derde stop is dhr. Hollaar onder dankzegging voor zijn rondleiding met humoristische uitleg teruggebracht naar RWS en zette de bus koers naar de Zeilhoek te Katwoude. Op het zonovergoten terras kon onder het genot van een drankje worden terug geblikt op de bezochte bouwwerken, waarna vervolgens van een uitstekend buffet werd genoten.

© Zeevang Ondernemers 2020
Ontwerp: De Reclamestudio | Realisatie: Pixel Webdesign